Peru

Peru
Don Hernan, Don Dante och Don Cladio vid Colca Canyon

tisdag 5 maj 2015

Dåtid, nutid och framtid

Vi har uppfunnit klockan och att mäta tid. Det går ju egentligen inte. När ska vi börja räkna ifrån och när tar det slut? Tid är egentligen energi som rör sig i vågor, expanderar och drar ihop sig, i all oändlighet.
 
Jag bor i ett område med fornlämningar och häromdagen tog jag en karta och vandrade för att försöka identifiera en treudd som ska finnas här. Treudden är en trekantig stensättning som tros symbolisera Ygdrasils rötter. Dessa byggdes när vi hade vår asatro och innan vi hade nåtts av kristendomen. Jag vet inte om jag hittade rätt men det var en spännande vandring och historiens vingslag hördes tydligt.
 
Indianerna säger att all tid händer samtidigt och inte linjärt. Jag har alltid haft lite svårt att ta till mig det, men just då var jag i mitten av triangeln eller treudden och förstod. Just då befann jag mig i dåtiden, jag såg gravarna, linjerna i marken efter byggnader och stensättningarna. Vinden i mitt hår blåste just då genom mitt hår och kaffesmaken fanns kvar i min gom, och jag var där just då. I mitt hjärta kunde jag känna kärleken till mina barn, och den kommer att existera i all framtid och aldrig upphöra oavsett när jag dör.
 
Just because it's black in the dark
Doesn't mean there's no color
 Laleh

 
 
Treudden vid Nybrottet Allstaängar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar